Financiële groei en strategische investeringen
Een van de meest opmerkelijke mijlpalen van het afgelopen jaar was de aankondiging tijdens de algemene vergadering dat het jaarlijkse budget van de TYPO3 Association voor het eerst de grens van € 1 miljoen heeft bereikt. Dit wijst op een gezonde financiële situatie en toont aan hoe sterk de TYPO3 community is gegroeid. Bovendien rapporteerde de TYPO3 GmbH een aanzienlijke winst, wat aangeeft dat het ecosysteem rond TYPO3 steeds sterker wordt.
De strategie van de TYPO3 Association heeft geleid tot duidelijke langetermijndoelen, waardoor zowel strategische fondsenwerving als investeringen mogelijk worden gemaakt. Hoewel de productstrategie nog niet is vrijgegeven, is deze wel voltooid en zal deze bijdragen aan positieve veranderingen.
Erkenning van de overheid en betrokkenheid van de community
Papoea-Nieuw-Guinea nam TYPO3 al eerder op in hun overheid stack van applicaties, en Rwanda stapte ook al eerder over met hun overheidssites (waar over later meer). Een nog relevantere erkenning van de capaciteiten van TYPO3 kwam toen het CMS begon te worden gebruikt voor Duitse overheidswebsites via de Government Website Builder. Dit is een belangrijke stap en benadrukt de betrouwbaarheid en veiligheid van TYPO3 voor kritieke toepassingen.
Het Europese Open Source Observatory (OSOR) schreef vorig jaar al dat ‘de overstap naar een open source framework de efficiëntie van Duitse overheidsdiensten zal verhogen’.
De nieuwe budgetprocedure heeft de ontwikkeling van door de community gedreven functies voor het CMS nieuw leven ingeblazen. Dit betekent dat de wensen en behoeften van gebruikers direct worden aangepakt, waardoor TYPO3 steeds meer aan populariteit wint.
Community-initiatieven en Internationale samenwerking
Het TYPO3 Surf Camp is een uitstekend voorbeeld van een initiatief om jongere mensen bij de community te betrekken. Het evenement vond plaats van 7 april tot en met 14 april in Fuerteventura, Spanje. Zoals Luisa Fassbender al in haar artikel op LinkedIn schrijft, bier en pizza zijn niet meer genoeg om ontwikkelaars te motiveren en te enthousiasmeren. Dit soort evenementen helpt niet alleen om nieuwe gezichten te verwelkomen, maar zorgt er ook voor dat kennis en ervaring binnen de community worden gedeeld.
Tijdens het TYPO3 Surfcamp werd specifiek aandacht gegeven aan een nieuwe ‘feature’, site sets, die meekomt met TYPO3 versie 13.1+. Site sets zijn voorinstellingen van TypoScript, TSconfig en contentblokken om eenvoudig een website te starten.
De 30 ontwikkelaars, uit 9 verschillende Europese landen, werden verdeeld in 6 groepen. Elke groep pakte een fundamenteel ander thema aan, met een breed scala aan sets voor landingspagina's, portfolio's, websites voor restaurants, sportclubs en bedrijven, maar ook een intranet voor openbare instellingen.
Er waren wel een aantal uitdagingen te overwinnen om als een team te kunnen werken. Er waren taalbarrières en verschillende niveaus van kennis en ervaring met TYPO3 en natuurlijk een verschil in werkwijzen. Echter, het bereiken van een gemeenschappelijk doel zorgde er voor dat de teams snel op elkaar ingespeeld raakten. Niet in de laatste plaats was de kans om in een internationaal team te werken een extra bonus.
De medeoprichting van de Open Website Alliance en het werk aan de Open Brief aan de EU tonen de betrokkenheid van TYPO3 bij het beschermen en bevorderen van open source. Dit is van cruciaal belang voor het behoud van de integriteit en toegankelijkheid van het platform.