TYPO3 goes Caribbean

WIND Internet heeft de website van Openbaar Lichaam Bonaire vernieuwd. Friese nuchterheid op de Caribbean.

De website, https://bonaire gov.com/,  ‘bijtijds’ maken, dat was de belangrijkste vraag van Openbaar Lichaam Bonaire aan WIND Internet. De vorige website dateerde alweer uit 2016 en was vooral zendgericht, vertelt Kenneth Charlemagne: “De website was nog opgezet volgens oude normen, er was geen interactie mogelijk en de website was niet mobile friendly. Het moest op de schop.” In de zoektocht naar een geschikte leverancier kwam WIND Internet op het pad. Kenneth: “Ik heb bij verschillende gemeentes werkbezoeken afgelegd en gekeken wat ik mooi vond. Bij de vraag waar die website dan vandaan kwam, kwam ik meerdere malen bij WIND Internet uit. De Friese nuchterheid paste ons als een jas hier op de Caribbean.” Met deze keuze voor WIND Internet was ook gelijk de keuze voor TYPO3 een gegeven. 

Nieuwe website zorgt voor cultuuromslag op Bonaire

Geen lange rijen meer voor het gemeentehuis op Bonaire in de vroege brandende ochtendzon. Om maar als eerste aan de beurt te zijn stond men vaak al vroeg voor de deur. Het maken van een afspraak op het Caribische eiland kan tegenwoordig digitaal, dankzij de nieuwe website die WIND Internet met en voor hen realiseerde. In de eerste maand na de lancering leverde het al 1500 gemaakte afspraken op. “Daar zijn we erg trots op”, zegt Kenneth Charlemagne.

Begrijpelijke iconen

Naast dat de website in het Nederlands en Papiamentu wordt aangeboden, wordt er veel gebruikgemaakt van iconen. “Op Bonaire komen zoveel nationaliteiten en niveauverschillen voor, we wilden de website voor iedereen begrijpelijk maken”, legt Kenneth uit. Uiteraard kenmerkt de website zich in veelkleurigheid en het gebruik van veel fotomateriaal, “dat past bij ons”, aldus Kenneth. Het maken van afspraken is toch wel het paradepaardje voor Bonaire. “Dat heeft voor een enorme cultuuromslag gezorgd, dat hielden we eerder niet voor mogelijk. We zijn nog steeds in ontwikkeling, maar als alles straks af is, hebben we de mooiste website van het Caribisch gebied.” WIND Internet is trots dat ze hebben kunnen bijdragen aan deze ontwikkelingen op Bonaire.

 

Van het een komt het ander

Na de succesvolle oplevering van de website werd WIND Internet wij ook gevraagd voor het maken van een intranet. En omdat Bonaire nog geen intranet had, startte dit traject vanaf nul. Door de ervaring met het maken van intranetten voor andere gemeenten was dit een traject waarbij de ervaring maakte dat het intranet in korte tijd succesvol werd opgeleverd. “Nu dat wij een intranet hebben is het samenwerken veel makkelijker, ook zijn we beter op de hoogte van de actualiteiten binnen de organisatie. “ aldus Kenneth

En van het een komt het ander. Inmiddels is WIND Internet volop bezig met de ontwikkeling van enkele subsites en een ‘Mijn omgeving’. Projectleider Gerard Wijngaarden: “OL Bonaire heeft een ambitieuze visie waarbij de inwoners veilig digitaal toegang krijgen tot hun gegevens en ook zo ‘zaken’ kunnen doen met de gemeente. De techniek van TYPO3 in combinatie met de formulierengenerator FormCycle kunnen deze visie zonder problemen ondersteunen.”

DigiD voor Bonaire

Het gebruik van DigiD is Nederland is heel normaal. Voor Bonaire is dat niet het geval. Toch bestaat de wens bij OL Bonaire om burgers op een veilige manier te laten inloggen en digitaal ‘zaken’ te laten doen. Ons is gevraagd mee te denken over een mogelijke werkwijze die voldoet aan de standaarden en eisen van DigiD. 

Document scannen

In verschillende processen bij het OL Bonaire moeten documenten worden geüpload. Omdat verkeerde documenten het proces vertragen, zou het mooi zijn om tijdens het doen van de aanvraag een controle te doen op het document. WIND Internet is met deze vraag aan de slag gegaan en heeft een Proof of Concept ontwikkeld dat het mogelijk maakt om documenten te scannen op bepaalde kenmerken. Met deze techniek zal de kwaliteit van de aanvraag alleen maar toenemen.