Succesvolle TYPO3gemdag Nieuwegein

Woensdag 24 mei was het dan zover. Na een lange coronapauze was er dan eindelijk een LIVE TYPO3gemdag. We hebben natuurlijk online meetings gehad, maar uiteindelijk gaat er niets boven elkaar persoonlijk te ontmoeten.

Het bestuur was direct na de TYPO3gemdag meteen verwikkeld in allerlei andere dagen, zoals de OpenGemeenten meetup, waarover later op de website, meer. Vandaar dat een update even op zich liet wachten.

Voor het bestuur was de aanloop naar deze dag spannend. We hebben er veel aan gedaan deze dag een succes te maken, wat gelukkig ook gelukt is. Het aantal aanwezigen vanuit de leden hadden we graag wat hoger gezien. Grofweg kun je zeggen dat 10% van de leden aanwezig was. We hebben wat rondgebeld en het bleek vooral dat de leveranciersdag (OpenGemeenten) de voorkeur had boven de TYPO3gemdag. Onze vereniging is er voor de leden. Met sprekers, leden, bestuur, leveranciers en overige belangstellenden samen kwamen we uit op iets een 25 deelnemers.

Toch kunnen we spreken van een succes, bevestigd door de vele positieve reacties. Ook vonden we redelijk wat van de aanwezigen bereid deel te nemen in activiteiten voorgesteld tijdens de ALV. We hopen vooral in deze bereidwilligheid een nieuwe secretaris gevonden te hebben. Een incompleet bestuur legt aardig wat druk op het reilen en zeilen van de vereniging. Een (minimaal) driekoppig bestuur is echt noodzakelijk. 

De gemeente Nieuwegein had hun Natuurkwartier beschikbaar gesteld en we hadden ons eigenlijk geen betere locatie kunnen wensen. De picknicktafels, buiten, waren tijdens de inloop en de pauzes bezet en er vonden daar geanimeerde gesprekken plaats. 

Micheline opende rond half elf de vergadering. Loes van Tuijl van de gemeente Nieuwegein vertelde over de prachtige locatie die de gemeente Nieuwegein aan ons beschikbaar gesteld had. Micheline sprak uit blij te zijn met de opkomst uit het gehele land. Speciaal van leden die van ver gekomen waren. Toch waren er slechts 8 van de 38 gemeenten die lid zijn aanwezig. In de vergadering werd het verslag van de vorige vergadering doorgenomen en de financiën van afgelopen jaar. TYPO3gem is een financieel gezonde vereniging. De plannen en de koers voor 2023 zijn besproken. TYPO3gem staat nog steeds open voor goede ideeën. Uit deze discussie kwam naar voren dat er veel verschillen zijn in de leden. Er zijn er die zich bezighouden met de redactie. De meeste leden zijn geen techneuten of ontwikkelaars. De leveranciers bieden ook al veel aan hun voor hun leden, op redactiegebied. Na de ALV volgde een pubquiz, die wat aan de technische kant was. Winnaars van de quiz waren Frank Lieuwen (Harderwijk), Jeroen van Rossum (Cobytes) en Emile Blume (Proud Nerds).

TYPO3

Daniel Fau, de huidige CEO van TYPO3 GmbH, was de eerste spreker. Zijn presentatie liet duidelijk zien dat het TYPO3 bedrijf een solide basis vormt voor de verdere ontwikkeling van TYPO3 CMS. Daniel sprak ook kort over het 25-jarig bestaan van TYPO3 en legde ook de samenstelling van het personeel uit. Iedereen was ook in hun sas met de meegebrachte swag, waaronder een nuttige katoenen, TYPO3 tas, speldjes en sleutelhangers. Het betekende voor de aanwezigen veel om met iemand van TYPO3 GmbH te kunnen spreken.

ID Contact

Erik van den Heuvel en zijn collega, Arjen Zijlstra, deelden het concept van ID Contact met de aanwezigen. Onder de aanwezige gemeenten is er veel bekend over open source. Met ID contact streeft Verder Helpen er naar om contact met de overheid open en transparant te maken en te houden. Met elkaar werd er gekeken naar de demo van veilig videobellen. Er kwamen goede vragen uit het publiek over bijvoorbeeld het de gebruikte betrouwbaarheidsniveaus en hoe dit past in de dienstverlening van de gemeenten.

Met elkaar een mooie en nuttige demo. Meer weten over ID Contact? Bekijk de website www.idcontact.nl/ of draag bij aan de code op GitHub: github.com/verder-helpen

signalen.org

Jacco Brouwer die ook actief is in het opzetten van een OSPO (Open Source Program Office) netwerk, vertelde wat over Signalen. Signalen is de Open Source software van, voor en door Nederlandse gemeenten voor het afhandelen van meldingen uit de openbare ruimte. Gemeente Amsterdam ontwikkelde oorspronkelijk  Signalen. De meldingen worden automatisch gecategoriseerd en naar de juiste afhandelaar of afdeling gestuurd. Signalen is open source systeem en vrij beschikbaar voor andere gemeenten. Inmiddels werken ook Utrecht, Den Bosch, Almere, Urk, Alphen aan den Rijn, Heerlen en niet in de laaste plaats de TYPO3 gemeente Almere met Signalen.

Signalen is een schoolvoorbeeld van Common Ground en Samen Organiseren. Gemeentes kunnen, in samenwerking met marktpartijen, Signalen implementeren. Ook is allerlei documentatie en best practices beschikbaar. 

Gemeenten die willen weten hoe ze Signalen kunnen gebruiken, kunnen contact opnemen voor een (online) demo van Signalen via de website: Signalen.org  of draag bij aan de code op GitHub: https://github.com/signalen

Gebruikersonderzoeken Daadkracht

Bas van Rens van Daadkracht vertelde over de gebruikersonderzoeken die Daadkracht uitvoert.

Gebruikersonderzoeken

De ideale website is toegankelijk, vindbaar en gebruiksvriendelijk voor alle doelgroepen. Om hier inzicht in te verkrijgen, is het belangrijk regelmatig gebruikersonderzoeken uit te voeren. Zo weet je zeker dat de website up-to-date blijft en voldoet aan de behoeften en wensen van de gebruiker. Dit doe je door vragen te krijgen op de volgende vragen:

  • Wat verwacht de inwoner te vinden op de website van je organisatie?
  • Waar lopen ze tegenaan bij een online bezoek of aanvraag?
  • Hoe filter je bruikbare data uit je webstatistieken?
  • Krijgt de inwoner via elk online kanaal hetzelfde antwoord?
  • Wat zijn de toptaken van je website?

Lessons Learned uit de gebruikersonderzoeken delen we graag:

  • Organiseer gebruikerstest, het zijn eyeopeners voor de beheerders van websites; leer kijken door de ogen van de eindgebruiker
  • A/B tests leggen feitelijk het succes en effect van wijzigingen bloot!
  • In webformulieren zijn de volgende 3 zaken een knelpunt waardoor gebruikers afhaken
    • Inloggen met DigiD of eHerkenning
    • Uploaden van bestanden
    • Digitaal betalen

Sinds de coronaperiode is het knelpunt DigiD gedaald van 25% naar variërend van 10-15%. Dit betekent dus dat het gebruik van DigiD minder een knelpunt is dan voorheen. 

Meer info: https://www.daadkracht.nl/over-ons/onderzoek/gebruikersonderzoek/

Wordt vervolgd

Al met al was er genoeg enthousiasme te vinden voor TYPO3gem en het was duidelijk dat we weer aan de gang moeten met een onderverdeling van doelgroepen. Enerzijds een focus op webmasters en anderzijds een focus op contentmanagers, zoals voorheen de werkgroepen 'WAT' en 'HOE' binnen TYPO3gem. Na de vakantieperiode komen we met frisse ideeën bij jullie terug en gaan we ook wat mensen benaderen die te kennen gegeven hebben iets te willen doen, zodat we het bestuur kunnen completeren en liefst ook verjongen.

Geniet van jullie vakantie!

Groeten, Micheline, Marie en Ben